Ako sa vtip stal realitou

Autor: Tibor Maťaš | 21.10.2015 o 22:33 | Karma článku: 5,01 | Prečítané:  1005x

Platy zamestnancov v školstve sú dlhodobo diskutovaná téma. Niektorí ľudia mimo školstva si myslia, že platy sú dostatočné, zamestnanci v školstve však unisono tvrdia, že sú nízke. Kto má pravdu?

Urobme krátku inventúru a porovnanie platov. Skôr ako k tomu pristúpime dovoľte mi prerozprávať vtip, ktorý som počul od mojich starších kolegov:

Jeden krásny, slnečný deň sa minister školstva rozhodol prísť do práce po svojich. Zastavil sa kúpiť si cigarety. Predavačka ho privítala: “Dobrý deň pán minister. Čo si prajete? „Dobrý deň, vy ma poznáte“ odpovedal minister. „Ale áno, som bývalá učiteľka, ale z platu som nedokázala vyžiť, tak som si otvorila obchod“. Minister pokračoval pešo ďalej. Cesta sa mu zdala už dlhá, tak si zastavil taxík. „Dobrý deň, pán minister“ oslovil ho taxikár. „Dobrý deň, vy ma tiež poznáte?“ potešil sa obľúbenosti minister. „Áno, som bývalý učiteľ, ale z platu som nedokázal vyžiť, tak som išiel robiť taxikára“. Minister vystúpil pred ministerstvom, kde ho oslovil kamelot predávajúci noviny: „Pán minister, čerstvé noviny, kúpte si“. „Vy ste tiež bývalý učiteľ, keď ma poznáte?“ „Nie pán minister, ja som učiteľ,  len mám voľnú hodinu tak si takto privyrábam“

Dnes to už nie je vtip, je to krutá realita. Učitelia, pokiaľ chcú žiť v určitom štandarde musia si popri učení privyrábať. Prečo je tomu tak. Skúsme sa pozrieť na najpálčivejší problém, otázku platov učiteľov. Tu treba podotknúť, že platy v školstve sa neodvíjajú od princípov trhovej ekonomiky, nezohľadňujú úroveň cien a životných nákladov v jednotlivých regiónoch, dosiahnuté vzdelanie učiteľov, zodpovednosť a celospoločenskú prospešnosť ich práce.

Dôsledkom nízkych platov je samozrejme nízka atraktivita učiteľskej profesie, privysoký podiel žien v obore, dlhodobá frustrácia učiteľov, potreba privyrábať si v druhom či treťom zamestnaní, často na úkor prípravy na vyučovanie alebo oddychu. Stupňuje sa odchod mladých perspektívnych učiteľov do iných profesií, profesia učiteľstva je pre mladých absolventov neatraktívna a z pohľadu finančného ohodnotenia nezaujímavá.

Vláda doteraz neprijala systémové opatrenia na zvyšovanie platov, aby sa v krátkej dobe aspoň vyrovnali štátom V4 a perspektívne priemeru EÚ a OECD. Jediný oficiálne deklarovaný zámer vlády (Národný program reforiem) zvýšiť platy učiteľov na 1,2 násobok priemernej mzdy do roku 2020 je  absolútne nedostatočné riešenie problému.

Vláda poukazuje na ekonomickú situáciu krajiny a nevyhnutnosť znižovania schodku rozpočtu. Na druhej strane sú však veľké rezervy hlavne v možnosti prehodnotenia spoločenských priorít a prerozdelenia zdrojov pri tvorbe štátneho rozpočtu v prospech rezortu školstva, podobne ako to môžeme vidieť u ostatných štátov EÚ a OECD.

Nástupný plat učiteľa /s vysokoškolským vzdelaním/  je na úrovni priemerného platu absolventov stredných škôl bez maturity.

Podľa štatistiky Eurydice z roku 2014 vzrástol nástupný plat učiteľov na Slovensku prepočítaný HICP (Harmonizovaný index spotrebiteľských cien) v rokoch 2009-2014 len o 1,91 percenta. Za to isté obdobie vzrástol nástupný plat učiteľov v Česku podľa rovnakej metodiky o 26,96 percenta.

Priemerná mzda niektorých vybraných profesií v školstve

Profesia

Priemerná hrubá mzda

Učiteľ MŠ

591 eur

Učiteľ ZŠ

729 eur

Učiteľ SŠ

758 eur

Vychovávateľ

602 eur

Vedúca školskej jedálne

526 eur

Školník

400 eur

Zdroj: http://www.platy.sk/

Porovnanie priemerných platov učiteľov  na Slovensku a v susedných krajinách

Krajina

Priemerná hrubá mzda

Rakúsko

        4752,00 eur

Nemecko

        4622,00 eur

Maďarsko

          990,00 eur

Česko

          916,00 eur

Slovensko

          759,50 eur

Poľsko

          758,00 eur

Zdroj: http://www.etrend.sk/

Pomer platu učiteľa a iného zamestnanca s vysokoškolským vzdelaním je 0,41. To znamená, že výška platu učiteľa je 41 % v porovnaní s priemerným platom iných profesií s vysokoškolským diplomom.  Nad nami sa v porovnaní umiestnilo Maďarsko, Česko a Rakúsko – všetky majú pomer 0,6. Priemer OECD je 0,88.

Valorizácia platov všetkých štátnych zamestnancov o 4 percentá vyjde štátny rozpočet v roku 2016 na 148 miliónov eur. Navýšenie platu o 4 percentá v prípade učiteľa ZŠ vyjde zhruba na 29 eur, po prepočítaní na čistú mzdu plat učiteľa priemerne stúpne o 20,37 eur za mesiac.

V roku 2015 sa pedagogickým zamestnancom zvyšovali platy o 5 percent. Platy nepedagogických pracovníkov (školníkov, ekonómok, kuchárok, upratovačiek a podobne) sa zvyšovali ešte menej – v januári 2015 o 1,5 percenta, v júli o ďalšie 1 percento.

Je zrejmé, že platy zamestnancov v školstve v porovnaní s okolitými krajinami sú naozaj nízke. Pokiaľ sa už niekoľko rokov deklaruje, že prioritou vlády je školstvo tak sa to musí odraziť aj na platoch, tak ako to bolo v iných krajinách V4 a EÚ. Na záver môžeme konštatovať, že 4 percentné navýšenie platov je super, ale v porovnaní s inými krajinami a inými profesiami je to len almužna. Pokiaľ si štát učiteľov nezačne vážiť aj cez platy nemôže očakávať radikálne zlepšenie v školstve.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?